Flip Noorman: de palinghoempa voorbij
 


Palinghoempa, grootscheepse muzikale meezingpartijen op een plein en volkse figuren. Dat zijn vaak de eerste gedachten die opborrelen bij Nederlandstalige muziek. Dat het wel degelijk anders kan, bewijst Bastaard Platen. Het label van de bevriende Brabantse songschrijvers Jeroen Kant (afgelopen jaar nog deelnemer aan De Beste Singer-Songwriter) en Mathijs Leeuwis heeft als streven Nederlandstalige muziek die er wél toe doet te laten horen.

• TEKST EN FOTO: NIELS STEEGHS

flipnoorman-steeghs-1113-5De nieuwste telg van Bastaard Platen heet Flip Noorman en hij voldoet inderdaad met glans aan die omschrijving. Met zijn eigengereide en theatrale plaat Bellse Parese, genoemd naar de aangezichtsverlamming die hem trof, bestormt hij nu de podia en de theaters. Momenteel staat hij zelfs in de halve finale van Amsterdams Kleinkunst Festival.

Niet gek, want Flips voorstellingen staan bol van de theatraliteit. Zo kan hij, ondersteund door onheilspellend kettinggerammel in pannen, furieus en angstaanjagend dictatoriaal tekeer gaan in het duistere en opzwepende ‘Ik Heb de Macht’, maar vervolgens net zo makkelijk overschakelen naar een lief en vertederend liedje.

NEDERLANDSE TOM WAITS
Dat de teksten prikkelend, gevat en doordacht zijn is niet gek wanneer je bedenkt dat Noorman naast een studie aan het conservatorium ook filosofie studeerde. Dat levert opvallende tekstflarden op als “Ik ben de trap in de ballen” of “Voer je idealen aan de slager en je vuist aan het verraad”. Ja, zo kan Nederlandstalig dus ook zijn. Als Eefje de Visser, Aafke Romeijn en Rita Zipora de Spinvismeisjes zijn, dan is Noorman de Nederlandstalige Tom Waits. Dat moet je zien en beleven!

Flip Noorman – Ik Heb De Macht

Wat zegt Flip zelf over zijn liedjes? Omdat niemand beter dan deze Rotterdamse liedjesschrijvert zelf zijn rijk gevulde teksten kan toelichten, laten we Flip een klein beetje licht schijnen over twee van zijn donkerste liedjes.

Over ‘Ik heb de Macht’:

“Waar ik mee gespeeld heb in dat liedje is dat iedereen die macht heeft ook goede kwaliteiten heeft. Als iemand dapper of strategisch is, dan is dat een goede kwaliteit. Maar als je dapperheid inzet om onrechtvaardig te zijn, dan is dat dubbel slecht. Dat keert zich tegen je. Mensen die hun charisma weten om te buigen om anderen voor hun karretje te spannen, dat is fascinerend. Het meest extreme is dan ook een naar het dictatoriale neigend figuur. Ik speel de tegenstrijdigheden tegen elkaar uit, zodat het goede ook niet meer goed is. We leven in een tijd waarin we vinden dat we onze mening overal mogen uiten. Ik ben makkelijk met taal, andere mensen zijn beter met hun vuisten. Waarom zou ik daarboven prevaleren? Ik ben meer een observator. Het liefst neem ik daarom de positie van de buitenstaander in.”

Over ‘Alles van Waarde’:

“In dat liedje speel ik met mijn eigen nihilisme en ongeloof. Als je echt nergens in gelooft, is er ook niks. Je moet altijd dingen kunstmatig in stand houden die er eigenlijk niet zijn. Dus alles van waarde zal vergaan. Als je iets kunstmatig doet, heeft het heel erg de aantrekkingskracht om het groter te maken dan het is. Het is een wurgende paradox waar je in zit. Ik heb het nummer in een keer opgeschreven, waar die teksten dan vandaan komen is vaak lastig. Dit liedje schreef ik in de bus naar Zeeland, net nadat ik het gedicht ‘Alles van waarde is weerloos’ van Lucebert had gelezen. Ik dacht: je hebt helemaal geen gelijk! Het is erger dan weerloos, het is wurgend.”

Het hele album van Flip is overigens te beluisteren (en aan te schaffen) via Bandcamp:

Like Gobsmag op Facebook:

Geplaatst door in de categorie op