Uit de vergetelheid: Post-punk met een Beatlesque sausje van The Lines (1978-1982)

Dankzij de mixtape van het label Blackest Ever Black ontdekte ik, dertig jaar na dato, alsnog de Britse band The Lines. In de overkill aan releases in het genre van de post-punk is deze groep waarschijnlijk in die tijd aan mijn aandacht ontsnapt. Onterecht, blijkt nu. Hun muziek past namelijk helemaal in het rijtje van andere obscure bands die ik dan ontdek, zoals Sammie America’s MAM, Medium Medium, Play Dead en Neon.

Op zoek naar de albums van The Lines kom ik erachter dat alles wat ze tussen 1978 en 1982 hebben uitgebracht, in 2008 is vastgelegd op twee CD’s, uitgebracht door Acute Records: Flood Bank en Memory Span. Op het eerstgenoemde staan de LP’s Therapy en Ultramarine. Alleen al voor het prachtige liedje The Landing, een aanrader. Toch is deze cd vooral geschikt voor de meer “geoefende” liefhebber van post-punk. Hierdoor beluistert het eindresultaat zich vooral als een product van die tijd. Wat abstractere nummers met hier en daar een overdaad aan galm.

Memory Span is tijdlozer. Hierop staan hun singles en EP’s die ze in die periode uitbrengen, aangevuld met wat demo’s. Om kennis te maken met The Lines is vooral deze cd een aanrader, met puntige new wave, die helemaal past in het plaatje van die periode. De tijd van A Certain Ratio, Gang Of Four en The Au Pairs. Doordat The Lines er een Beatlesque sausje overheen gooien, bevatten songs als Background en Don’t Need Surgery lekkere melodieën die een luisterbeurt meer dan de moeite waard maken. In False Alarm hoor ik zelfs veel huidige bands terug, die zonder het te weten toch voortbouwen op de erfenis van deze onbekende band. In 2008 door Acute Records voor het eerst aan de vergetelheid ontrukt.

Dit artikel verscheen eerder op Luistertips