Categorie: <span>Nieuwe muziek</span>

Een paar keer per week draai ik het nieuwe Band of Horses album Things Are Great van begin tot einde. Het is hun beste plaat sinds het fantastische openingsalvo  Everything All The Time (2006) en Cease To Begin (2007) dus dat mocht ook wel weer een keertje. De titel is sarcastisch, want als er iets niet goed gaat momenteel, dan zijn het wel dingen.

Schreeuwen om hulp is lastig. Je moet het durven. En je omgeving moet het op waarde kunnen schatten. John Lennon deed het in Help!, maar moest jaren later uitleggen dat hij in dat Beatles liedje dus echt om hulp schreeuwde; hij was zichzelf een beetje aan het kwijtraken in die periode. Dat hulpeloze gevoel zit ook in het openingsliedje Warning Signs, maar dan van de andere kant. Iedereen zit dat een vriend niet lekker gaat. “You don’t want help/ You don’t need me/ You don’t look well/ And you don’t want anything.” Laat mij en mijn problemen. Maar hij vergeet: “You made your own situation mine/ Now your problem’s mine“.

En het gevoel dat tijd door je handen glipt. Vrienden van jaren geleden, de mensen waar je van hield, er is pijn gedaan, ze zijn weer uit je leven. En je denkt aan ze, in je favoriete stoel, valt het nog te op te lossen, de morgen komt er al weer aan. In Need of Repair gaat daar over. “Every day and night/ I hide from hurt.” Toch is er een sprankje hoop voelbaar door de scheuren in het beton. Ben Bridwell, zanger en tekstschrijven van de band, doet dat goed: “And everything is gonna be fine/ What’s my problem? I need repair”. Alsof de hoofdpersoon na een avond depressief drinken een moment van kinderlijke eenvoud ervaart: als iets stuk is, moet je het repareren. Nu alleen nog de moed vinden om te schreeuwen.

Nieuwe muziek

The Howls maakten met liedje Holy War een groteske track. Eentje waarin ze oproepen om, juist in deze tijden, vooral naar binnen te kijken en wat wat je zelf kunt beïnvloeden en veranderen. En put daar vooral moed uit. Gaan we doen!

Wat we ook gaan doen is de band in de gaten houden. Liedje Holy War is het eerste wapenfeit sinds debuut LP Rocky Ground (uit 2012 alweer). Smaakt naar meer, nietwaar?

Nieuwe muziek

Jake Farr wandelde op een avond door het bos. Daar kwam de tekst en melodie van liedje Raven tot hem. Hij nam het direct op en bracht het uit. Het resultaat is een heerlijk puur, prachtig verhaal en folkliedje. Altijd gevaarlijk om Dylan te noemen, maar we kunnen er hier niet omheen.

Nieuwe muziek

Rob Europe komt uit Amerika (verwarrend he), het land dat ons zoveel mooie muziek heeft geschonken. Zoals bijvoorbeeld The Black Keys en Ray LaMontagne. Dat zijn twee namen die Rob aanhaalt als inspiratie / voor liefhebbers van. Kunnen we ons prima in vinden! Het bluesy Saddle River gaat je niet teleurstellen.

Nieuwe muziek

Big Little Lions is een Canadees duo (Paul Otten en Helen Austin) en levert met liedje Someday een prachtige track af. Een must listen voor liefhebbers van bijvoorbeeld Sufjan Stevens of Gregory Alan Isakov. Het plan is om elke maand een nieuwe single te releasen, dus houdt Spotify in de gaten de komende tijd voor ongetwijfeld nog meer pracht.

Nieuwe muziek

Vorig jaar noemde we Felix Saunders nog de King of Nothing. Aanleiding was gelijknamige single. Ook EP’tje I Guess This is Progress stond hier regelmatig. En we denken dat hetzelfde zomaar zou kunnen gebeuren met nieuwste liedje Fool That I Am. Nog steeds die relaxte sound die we zo fijn vonden. Enjoy!

Nieuwe muziek

Caspar Auwerkerken maakte al naam onder muziekliefhebbers in Belgie, nog voordat er ook maar een single uit was. Zo speelde hij o.a. voorprogramma’s voor Admiral Freebee, The Bony King of Nowhere en Mauro Pawlowski. En sinds afgelopen vrijdag is er met liedje Hyacinth eindelijk een debuutsingle. Een liedje zeer de moeite waard, zeker voor liefhebbers van eerdergenoemde Bony King of Nowhere of Tamino. Kortom, Belgie heeft er weer een muzikale topper bij. Op naar een album!

Nieuwe muziek

Dat bands meevaren over de woelige baren die bands als IDLES en Fontaines D.C. achterlaten, is natuurlijk alleen maar toe te juichen. Ook Scrounge mogen we in de slipstream gooien, met puntige, rammelende, korte liedjes die uitblinken in scherpte. Zoals This Summer’s Been Lethal.

Het duo (Lucy en Luke) uit London staat wellicht nog aan het begin; maar ook dat is lekker en verfrissend. De stap naar donkere soundscapes met venijn, isolement en onbegrip kan dus nog gezet worden. Voor nu een stormachtig liedje over de schrale, dodelijke Europese zomers tijdens corona.

Nieuwe muziek