Gobsmag Posts

De Amerikaanse singer/songwriter Rebecca Schiffman weet wel hoe ze een liedje moet pluggen bij ondergetekende: zeggen dat het geïnspireerd is door een aflevering van Seinfeld. Ja, dan moet ik ‘Laura’ wel luisteren.

Iets specifieker: ‘Laura’ is gebaseerd op de pilot van Seinfeld. Niet zo’n geweldige aflevering, maar we zien daarin wel meteen de dingen waar de serie zo groot mee is geworden: heerlijk gezever over ongeschreven regels en sociale interacties, en dan met name tussen man en vrouw (“That’s a signal, Jerry!”).

“I have written a few songs based on Seinfeld episode,” vertelt Schiffman. “It’s a fun exercise I sometimes turn to when my own life feels stable and happy and there’s nothing I desperately need to write about. This particular Seinfeld-based song fit well on the album when we needed one more track. [..] On Seinfeld, the characters hide most of their vulnerability and deep emotions. In the song “Laura,” I’m portraying a more earnest and vulnerable Jerry, imagining what he’s thinking or maybe what I would be feeling in the same situation.”

Afijn, met dit soort teksten heb je dus mijn attentie. De bijbehorende clip is ook leuk, met natuurlijk veel Seinfeld knipogen.

Vergis je niet, het is ook nog eens een fijn liedje. Niet zo verwonderlijk, Schiffman is bijzonder getalenteerd. Haar vorige solo album (To Be Good For A Day, 2009) werd door VICE uitgeroepen tot album van de maand en haar liedje ‘Aaron’ is te horen in de Lena Dunham film Tiny Furniture. Daarbij schildert ze ook nog (haar schilderijen zijn geëxposeerd in diverse galerijen in Amerika) en ontwerpt ze juwelen. Als dat geen signalen zijn, mensen.



Nieuwe muziek

Elliott Brood is zo’n band die stiekem alweer eventjes meedraait. In Nederland hebben ze echter nooit helemaal de waardering gekregen (lees: grote en volle zalen) die ze wat ons betreft verdienen. Laat je overigens niet misleiden door de naam. Elliott Brood is een trio, afkomstig uit Canada, en geen solo-project. Vier platen hebben ze alweer uit, vol met Americana in de stijl van Deer Tick, Wilco en Dawes. Op nieuwste single, ‘Til the Sun Comes Up Again klinken ze iets meer honkytonk, maar hey, het is bijna zomer.

Die track komt overigens op Ghost Gardens, vanaf 15 september uit op Paper Bag Records (o.a. Moonface). De roots/americana liefhebber heeft weer iets om naar uit te kijken.


Nieuwe muziek

Vorige week verscheen met A Black Mile To The Surface het nieuwe album van de Amerikaanse (!) band Manchester Orchestra. Het zou weleens hun echte grote doorbraak kunnen zijn. Of in ieder geval moeten zijn.

Dit vijfde album van het kwartet bevat alles om ons van begin tot einde te blijven boeien. Ontroerende liedjes als The Alien en The Sunshine plus stevige rockers als Lead, SD en het hier onder geplaatste The Moth. Dan weer akoestische gitaren en dan weer gruizige elektrische. Fascinerend. Voer voor hard op de koptelefoon.

Gouden tip: 2 november staan ze in de Melkweg in Amsterdam (oude zaal!)

Throw the man you used to be away
Bury him with rivalry entirely


Nieuwe muziek

We komen niet zo vaak lekkere muziek uit Israel tegen. Uitzondering is natuurlijk Asaf Avidan, die helaas min of meer bekend staat om die vervelende remix, maar man o man, check eens een paar van zijn eigen platen (of samen met The Mojos). Nou goed, vanaf heden kunnen we daar True Actors aan toevoegen wat ons betreft. Indie Rock uit Tel Aviv!

Liedje True is hun tweede wapenfeit, op weg naar eerste langspeler, Under Those Silent Skies (10.10.2017). Indie Rock indeed! Catchy drumpartij, gloomy vocals. Hypnotiserend haast. Zou wat ons betreft niet misstaan op de ontdek-festivals van deze wereld. Wij gaan ze in ieder geval in de gaten houden voor je!

 

Nieuwe muziek

Van de nieuwe Ratboys plaat GN valt liedje Elvis Is In the Freezer meteen op. Eerst vanwege de titel, maar dan blijkt het ook nog eens een catchy liedje te zijn (met een goede clip). En die Elvis is natuurlijk een huisdier. Die overleden is. En in de vriezer ligt.

Ratboys is een duo uit Chicago, opgericht in 2009 en bestaande uit Julia Steiner en David Sagan. Waar die naam vandaan komt? Simpel, Julia wordt al sinds jaar en dag door haar naaste omgeving Ratboy genoemd (en bedankt, hè). Als bandnaam moest er uiteindelijk een ‘s’ achter omdat de rapper Ratboy dreigde met een rechtszaak.

GN (Goodnight) is hun tweede album en zonder twijfel een grote stap vooruit ten opzichte van voorganger AIOD. Het barst van de liedjes met een goede, warme melodieën en verhalende teksten. Tijd om fan te worden, mensen.


Nieuwe muziek

Onder het kopje info op haar Facebook staat: “Romantic Post-punk. Making sad music sound happy since 1988.” Nieuw liedje ‘Driving Around‘ maakt ons zeker blij.

We hebben het over Kelsey Kerrigan, een singer-songwriter en producer uit Amerika. Anti-folk wordt haar stijl ook wel genoemd “op de blogs” en haar promotor dropt zelfs sarcastic indie rock. En waarom ook niet. Waar Driving Around dan over gaat? Kelsey vertelt:

This a song I wrote about existential nothingness and if you feel the same, let’s talk about it. Cuz then we won’t feel alone? Just kidding. We’re always gonna feel alone. But maybe you won’t feel AS alone while this song plays.

Akkoord.

Nieuwe muziek

Er was een tijd dat wij op handen werden gedragen. Echt waar. Dat was op Pinkpop, 1999. Kula Shaker profiteerde nog net van het staartje van hun succes en wij gingen crowdsurfend door de Roskilde. Mooie tijd. Daar dachten we even aan toen Big Foot van The Orders over de redactie schalde. Een ‘knockout track’, lazen we ergens. Wij vinden het vooral niet te moeilijk, lekker rechttoe-rechtaan en met fijne gitaren bovendien.

Dat The Orders het beste muzikale trio is dat het eiland Wight te bieden heeft is evident, lijkt ons (Plastic Mermaids is een quintet). Bezig sinds 2013 en al mooie dingen bereikt; hoofdpodium op Isle Of Wight en opgepikt door BBC Introducing. En nog altijd piepjong, deze ‘lads’. Big Foot heeft de attitude van een snotneus, maar klinkt toch old school. Komt door dat psychedelische. Dat Kula Shaker-achtige. En die gitaarsolo.

Het zelf geschoten clipje, opgenomen in een toilet, maakt het geheel vakkundig af. Die gekke bril had dan weer niet gehoeven. Schmink ook niet. Maar talentvol is het wel, denk wij. Het eiland is te klein, denken wij.


Nieuwe muziek

Sinds een paar weekjes staat Love > Fear (Love over Feat), het zoveelste album van Nathan Bell in Spotify. En sinds die tijd ook vrij regelmatig op repeat bij ons. Nathan wie, denk je wellicht? Nathan Bell (niet te verwarren met Nathan Ball). Een muzikant zoals muzikanten bedoeld zijn. De passie en emotie spatten van zijn liedjes (verhalen) en altijd op tour. Nieuwe muziek is dus altijd smullen. Love over Fear kent wat ons betreft geen slechte liedjes. Maar wat er uit springt? Nou, The Big Old American Dream bijvoorbeeld. Want stiekem hebben wij deze ook een beetje.

Anyway, voor nu luisteren maar. We houden je op de hoogte van tours, want Nathan is met enige regelmaat in Nederland. Gewapend met een gitaar en fles whiskey.


Nieuwe muziek