Categorie: <span>Blog</span>

Daniel Docherty, een naam die je misschien al vaker voorbij hebt zien komen. Niet bij ons, want pas vanaf begin deze maand op Spotify. Wellicht wel bij onze vrienden van 2 Meter Sessies, Eurosonic of diverse Nederlandse Festivals. En volkomen terecht. Daniel Docherty is namelijk zo’n artiest die je grijpt (ons in ieder geval). Geweldige gitaarskills en dijk van een stem. Het is dan ook niet gek dat hij een verleden als ‘busker’ heeft.

Gelukkig werd Daniel Docherty onlangs opgepikt door kwaliteitslabel PIAS. Nu maar hopen dat er snel wat muziek verschijnt. Buiten This Holy Fire dan. Dat liedje staat sinds begin deze maand op Spotify. En we raden liefhebbers van Ben Howard en Damien Rice aan dit te luisteren. En wanneer je de kans krijgt, ga deze man dan live bewonderen. Helaas is hij net voor wat data in ons land geweest. Maar we houden je op de hoogte!

 


Nieuwe muziek

Dit glijdt als een rijp perzikpartje naar binnen. En dat verwacht je niet van een bandje uit het rauwe Berlijn, de stad van kraters en krakers. Stad van Heroes en punkers. Stad van porno en peepshow. Trouble in Paradise klinkt namelijk als een zachte dagdroom waarin zonnestralen landen. Hoewel. ‘She turned my heaven into hell, yeah, yeah, I love her so much but I hate her as well’.

Want The Lips is natuurlijk wel ‘so bluesy it hurts’, zeggen ze zelf. Dat hoor je dan voornamelijk op de rest van debuutalbum You Can Kiss Us. Trouble in Paradise is meer soul, meer pop en misschien wel het fijnste wat The Lips tot nu toe te brengen heeft. Helemaal niet Duits ook. Maar dat komt misschien omdat er een Luxemburger en een Australiër in de band zitten.

Het album -uitgebracht in augustus- was overigens schromelijk aan onze aandacht ontsnapt. Net als deze single eigenlijk. Maar het onlangs verschenen clipje bevat naakt, en ja, dan heb je onze attentie wel.


Nieuwe muziek

U weet inmiddels wel dat ondergetekende een britpophart heeft. Een hart dat sneller gaat kloppen bij het zien van een paar schoffies met gitaren, drums en een flinke dosis zelfverzekerdheid. Nieuw op die radar: April.

April komt uit Nuneaton, 14 km ten noorden van Coventry en 166 km verderop ligt Londen. Het kwartet staat pas aan de vooravond van een carrière, twee singles zijn er nu uit: Ten Miles High en de kneiter Open Mind. We horen respectievelijk de swagger van The Stone Roses en de branie van van Oasis. Iets dichterbij in de tijd: Blossoms. Kortom: britpop met een fijn stampende beat.

Er is er meer te melden? Nope, vooralsnog gewoon aanslingeren en continuing production of the open mind.


Nieuwe muziek

Cabbage wordt al een tijdje omschreven als ”Manchester’s most exciting new band” (bijvoorbeeld door VICE). Een simpele zin, maar erg moeilijk om als band aan die hooggespannen verwachtingen te voldoen. Helemaal als je uit een stad komt die de laatste veertig jaar zo’n beetje alle top punkbands uit Engeland levert. Ga er maar aanstaan om je te scharen in het rijtje met onder andere Buzzcocks, The Fall, Joy Division, New Order, The Smiths en Happy Mondays! De jongemannen van Cabbage lijken zich er weinig van aan te trekken en doen gewoon wat ze zelf leuk vinden: muziek maken en kritiek leveren op de hedendaagse maatschappij. Eigenlijk laat Cabbage zich het best omschrijven als een Noord-Britse versie van Fat White Family.

Dinner Lady gaat over de nog immer heersende klassenstrijd in Engeland. Bizar, theatraal, maniakaal en doorspekt van zwarte humor. Dat allemaal voorzien van een catchy gitaarriff die af en toe explodeert om ’het systeem’ wakker te schudden.

Gelukkig voor Cabbage zijn er nu én de komende jaren nog meer dan voldoende onderwerpen om hun maatschappijkritische teksten over te spuwen en dat zullen zij zeker niet nalaten.

Weet je?! Wij denken dat Cabbage de belofte van ”Manchester’s most exciting new band” zomaar waar gaat maken!


Nieuwe muziek

Turbo Widget: bij een zoektocht op het interwebs kom je niet direct bij dit duo uit St. Louis terecht. Maar met een beetje goede wil wel. En we raden je van harte aan dat doorzettingsvermogen te tonen. Want Turbo Widget heeft met First Light een meer dan verdienstelijke debuut EP uit.

Zelf zeggen ze: “Grungy indie rock duo Turbo Widget channels classic groups like Led Zeppelin and The Doors while blending modern british influences such as Muse and Royal Blood. bluesy riffs and catchy melodies create a signature new rock sound.” Daar zouden we zelf graag nog de stem van Sivert Hoyem aan toevoegen.

En dan sluiten we af met een tip: de EP is te downloaden via hun Bandcamp voor een pay-what-you-want prijs. Doe er je voordeel mee.


Nieuwe muziek

Chazwick Bradley Bundick; dat is dus de echte naam van Toro Y Moi (Stier & Ik). De singer, songwriter en producer uit Columbia (Verenigde Staten) laveert al jaren tussen chillwave, instrumentale hip-hop, 90’s dance, space disco en hij viert altijd zijn eigen feestje. Nergens blijft hij lang en waar hij is, is het amusant. Tegenwoordig keuvelt hij wat met jazzy drums, funky gitaarrock en een identieke tweeling.

The Mattson 2; Jared (gitaar) vergat de drumkruk van Jonathan (die drumt) mee te nemen en dat was een probleem zo vlak voor een optreden in Oakland. Maar een vriend kende wel iemand in de buurt die er één voor hem had. Hallo Chaz. Daarna speelde Jared en Jonathan mee op Toro Y Moi’s album Live From Trona. Dat was een wonderbaarlijk concertalbum, want opgenomen zonder publiek in the middle of nowhere. De samenwerking beviel en Chaz bedacht de pragmatische bandnaam voor een nieuw project: Chaz Bundick Meets the Mattson 2.

Die feestjes van Chaz bevallen ons wel. En volgens zijn eigen platenlabel (Company) is het album Star Stuff ’the kind of record that only comes about every once in a blue moon.’ Het zou ons niets verbazen.


Nieuwe muziek

Man achter de naam Holy Sons is Emil Amos, een zanger / drummer uit Portland. Eind oktober verscheen z’n nieuwste worp: In The Garden. Single Robbed And Gifted is er eentje om mee te “woohoo”-en.

Amos is een druk baasje (hij schijnt meer dan 1000 liedjes te hebben geschreven) en brengt al sinds 2000 platen uit onder de naam Holy Sons, bij verschillende platenmaatschappijen. De eerste albums ook meer verzamelingen van lo-fi home-recordings. In 2005 brengt hij een eerste plaat uit bij Partisan Records, huis van bands als Eagulls, John Grant, The Amazing en Torres. Het dit jaar verschenen In The Garden is ook op dat label, na een periode van een stuk of 5 albums bij andere platenmaatschappijen. Lekker overzichtelijk allemaal, nietwaar?

Afijn, In The Garden dus. Een heerlijke, 70’s American Rock aanvoelende plaat, geproduceerd door John Agnello (Dinosaur Jr., Kurt Vile, Phosphorescent, Sonic Youth). Over het opnameproces vertelt Emil:

This album was originally aesthetically based on the joy of pulling out old 70’s American & British songwriting LPs at night while you’re pounding whiskeys by the fireplace. The way those albums look and feel like a lost pillar of classicism. The drums are so round and close they sound like you could eat them.. .and there’s that feeling of pure pleasure you get from hearing guitar solos that were done in one take and slightly flawed vocal harmonies recorded on the fly before Pro Tools existed.

Kortom: prachtplaat.


Nieuwe muziek

Muziek uit Zweden: maar kennis met het prachtige geluid van Albert af Ekenstam. Zijn debuutalbum Ashes is net uit en Made Of Gold is de mooie single.

Albert af Ekenstam is goed bezig naam te maken buiten eigen landsgrenzen. Zo ging Made Of Gold in première op de website van de Engelse krant The Independent (“takes his cues from the likes of Bon Iver and Mogwai”) en waren er lovende woorden van Clash Magazine (“Albert’s soft, tender evocation of those naked lyrics is completely engrossing, while the arrangement – simple, yet never sparse – provides amble room to magnify those feelings”) en Consequences of Sound (“we meet the artist attempting to relight the embers with brooding piano suspended beneath a layer of gorgeous, heartfelt vocal”). Ook interessant: de Estlandse band Ewert and the two Dragons heeft op hun doorbraakalbum Good Man Down uit 2011 met ‘Falling’ een liedje staan van Albert (dat ook weer staat op zijn album Ashes.)

Afijn, wat moet je nog meer weten om deze plaat aan te slingeren? Wij hebben nog wel één vraag: wie haalt de beste man naar Nederland?


Nieuwe muziek